Zelfmanagement

Chronische aandoeningen zijn levenslang aanwezig. Naast behandelingen bij zorgverleners, moet zelfmanagement (indien mogelijk) ook veel aandacht krijgen.

Definitie zelfmanagement: ‘’Zelfmanagement sluit aan op het concept van gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, mentale en fysieke uitdagingen van het leven.’

Zelfmanagement betekent niet dat je alles alleen moet doen. Het blijft belangrijk dat de zorgverlener een steunende omgeving biedt. Juist samen moet gewerkt worden aan meer zelfmanagement.

Drie belangrijke punten om zelfmanagement te realiseren zijn:

  1. Je bent gemotiveerd en ziet het belang in van zelfmanagement.
  2. Je bent in staat tot het uitvoeren van zelfmanagement.
  3. Je ontvangt de juiste ondersteuning.

In de richtlijn ‘Lymfoedeem’ zijn aanwijzingen beschreven dat zelfmanagement de kwaliteit van leven van de patiënt verbeterd. Lees dus snel verder. Op naar een betere kwaliteit van leven!

Graag helpt Huidtherapie Boxtel & Best bij het ondersteunen van zelfmanagement. Op onze website bieden we daarom een omgeving aan waar je veel tips en adviezen kan vinden om zelfmanagement tot een succes te maken. Ook in de praktijk helpen we je graag hierbij. Vraag dus vooral aan ons wat jij thuis zelf kunt doen!

Oedeem

Ten eerste is het goed om in de gaten te houden hoe het met jouw lymfoedeem gaat. Wordt het oedeem erger, minder of blijf het stabiel? Je zou dit kunnen controleren door op een vast tijdstip in de maand een meetmoment af te spreken. Je meet de omvangsmaten van het aangedane lichaamsdeel en slaat de meetgegevens op. Ook kan je met jouw huidtherapeut een vast meetmoment afspreken.

Zelfonderzoek is belangrijk, omdat bij het ontdekken van een oedeemtoename direct actie ondernomen kan worden.

Probeer de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) te halen. Beweeg minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief. Dit mag ook opgedeeld worden in gedeelten van 10 minuten. Probeer hier regelmaat in te krijgen, zodat het makkelijker vol te houden is. Bijvoorbeeld door na het eten een blokje om te lopen. Je kan het ook groots aanpakken door een abonnement bij een sportschool af te sluiten of een sport te gaan beoefenen. Hoe groot of klein je het ook aanpakt, zorg dat het bij je past. Als je het leuk vindt, houd je het langer vol.

Bij lymfoedeem zijn ook bepaalde bewegingsoefeningen effectief. Deze oefeningen kan je toevoegen aan jouw sportroutine of een aantal keer per dag doen, bijvoorbeeld in de ochtend en avond. Onderstaande filmpjes geven weer welke bewegingsoefeningen bij lymfoedeem effectief zijn.

Lymf gym Workout deel 1

Lymf gym Workout deel 2

Lymf gym Workout deel 3

Het intact houden van de huid is bij lymfoedeem extra belangrijk. Patiënten met lymfoedeem hebben namelijk sneller kans op wondroos, zelfs bij een klein wondje. Het intact houden van de opperhuid is dan ook prioriteit nummer één.

  • Zorg dat de huid niet uitdroogt. Een droge schilferige huid is minder bestand tegen het afweren van bacteriën. Smeer de huid daarom in met een hydraterende vochtinbrengende crème. Werkt jouw crème niet goed genoeg? Of heb je advies nodig over welke crème je het beste kan gebruiken? Vraag dan aan onze huidtherapeuten om advies. In de praktijk verkopen wij goede crèmes zonder irriterende ingrediënten.
  • Indien een wondje ontstaan, ontsmet het wondje dan direct en dek af met een pleister.
  • Vermijd het lopen op blote voeten om wondjes te voorkomen.
  • Zorg dat de voeten goed onderhouden worden. Ingegroeide nagels en eelt kunnen tot wondjes leiden. Ga daarom regelmatig naar een medisch pedicure.

 

Naast de huidtherapeut zijn er ook andere zorgverleners die kunnen helpen om het lymfoedeem onder controle te krijgen, zoals:

  • Diëtist
  • Medisch pedicure
  • Podotherapeut
  • Fysiotherapeut

Lipoedeem

Probeer de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) te halen. Beweeg minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief. Dit mag ook opgedeeld worden in gedeelten van 10 minuten. Probeer hier regelmaat in te krijgen, zodat het makkelijker vol te houden is. Bijvoorbeeld door na het eten een blokje om te lopen. Je kan het ook groter aanpakken door een abonnement bij een sportschool af te sluiten of een sport te gaan beoefenen. Hoe groot of klein je het ook aanpakt, zorg dat het bij je past. Als je het leuk vindt, houd je het langer vol.

Bij lipoedeem zijn ook bepaalde bewegingsoefeningen effectief. Deze oefeningen kan je toevoegen aan jouw sportroutine of een aantal keer per dag doen, bijvoorbeeld in de ochtend en avond. Onderstaande filmpjes geven weer welke bewegingsoefeningen bij lipoedeem effectief zijn.

Lymf gym Workout deel 1

Lymf gym Workout deel 2

Lymf gym Workout deel 3

Een gezond voedingspatroon is bij lipoedeem erg belangrijk. Lipoedeem wordt echter niet veroorzaakt door te veel eten. Maar afvallen lukt vaak niet en dat levert frustraties op, wat weer kan leiden tot ongezonder eetgedrag. Een diëtist kan begeleiding bieden bij het nastreven van een gezond voedingspatroon. Sommige diëtisten zijn gespecialiseerd in het begeleiden van patiënten met lipoedeem. Op onderstaande website staat een zoekmachine met diëtisten bij jou in de buurt.

Lipoedeem Diëtisten Nederland

Naast de huidtherapeut kunnen andere zorgverleners ook helpen bij het coördineren van zelfmanagement, zoals:

  • Diëtist
  • Medisch pedicure
  • Podotherapeut
  • Fysiotherapeut

Acne

Naast de acnebehandelingen die in de praktijk gegeven worden, is het verzorgen van de huid thuis ook erg belangrijk. Het elke dag reinigen en verzorgen van de huid heeft een positieve invloed op het resultaat van de behandelingen.

We kunnen ons indenken dat het een doolhof is om een goed product uit te kiezen. We helpen daarom graag bij het kiezen van de juiste producten. In onze praktijk hebben we verschillende merken en producten. Zo is er altijd wel een product die bij jouw huid past. Stop met het gebruiken van tientallen fout gekozen producten en kom op intakegesprek om de juiste verzorgingsproducten bij ons aan te schaffen. Als je eenmaal de juiste producten hebt gevonden, kan je de producten altijd via onze webshop bijbestellen.

Ook je levensstijl heeft een grote invloed op acne. Het is lastig om algemeen advies te geven, omdat iedereen een andere trigger heeft voor het ontwikkelen van acne. Toch zijn er een aantal algemene regels die voor iedereen goed zijn te onthouden.

  • Een slecht voedingspatroon kan acne verergeren. Hoewel hiervoor nog geen sterk wetenschappelijk bewijs is, worden steeds meer aanwijzingen gevonden dat slechte vetten, suikers en zuivel acne kunnen verergeren.
  • Stress en een slaapgebrek kunnen ook zorgen voor verergering van acne.

Behandelingen

Oedeem

Oedeem is een vochtophoping in een lichaamsdeel, waardoor een zwelling ontstaat. Er zijn verschillende soorten oedeem te onderscheiden.

Littekens

Littekentherapie zorgt ervoor dat het litteken soepeler aanvoelt en minder zichtbaar wordt. Niet alle behandelingen zijn van toepassing op elk litteken.

Acne

Acne komt veel voor onder jongeren tussen de 15 en 25 en wordt daardoor ook wel jeugdpuistjes genoemd. Acne kan worden behandeld bij verschillende vormen/gradaties, waarbij het voornamelijk van belang is om de acne te verminderen en littekens te voorkomen.